Quan un empresari contracte els nostres serveis de investigació per un cas de competència deslleial, necessita que investiguem per confirmar si realment hi ha una acció malintencionada, si la persona o empresa que la realitza és qui creu segons les deduccions, fonts o informació que té. I, en cas afirmatiu, acreditar els actes de competència deslleial mitjançant proves documentals, vídeo gràfiques o àudios.
Concepte de Competència deslleial;
El seu concepte o definició és ampli. Ho podríem definir com rivalitzar comercialment amb un altre negoci utilitzant accions premeditades i malintencionades o mètodes poc ètics. L’objectiu, del qui ho comet, és guanyar clients i/o vendes a costa de l’empresa o negoci afectat. És a dir, reforçar el seu negoci debilitant el negoci de la competència.
La llei 29/2009 prohibeix aquest tipus de pràctiques per exercir el comerç, i regula la manera com es pot fer competència entre empreses. Tant per garantir les bones pràctiques, com per protegir venedors i sobretot consumidors.
Els consumidors també són afectats per les pràctiques deshonestes entre negocis, perquè la informació adulterada, desvirtuada o manipulada que els arriba pot modificar el seu criteri d’elecció d’un producte o servei.
Tipus d’actes de competència deslleial a una empresa o negoci;
Una empresa pot sofrir actes de competència deslleial d’una altra empresa del mateix sector, d’un treballador/s de la seva pròpia plantilla o un/s ex empleat/s.
- Amb accions i/o afirmacions difamatòries: Quan una altra empresa el perjudica amb afirmacions denigrants sobre la reputació de la seva empresa, o d’algun o tots els seus serveis o productes.
- Amb una estratègia de preus a la baixa, per sota de preu de mercat, que enfonsi la competència.
- En publicitat, realitzant una comparació directa entre dos productes de similars característiques, un seu i un de la competència, indicant o insinuant clarament que el seu és millor.
- Per confusió o engany al consumidor, a qui es fa creure el producte o servei té unes característiques que no són certes o ometen informació important pel consumidor. Que sabent-les, podria optar pel producte similar de la seva empresa.
- Usant coneixements apresos al seu negoci, explotació i divulgació, per crear el seu propi negoci i/o treballar per una altra empresa, i perjudicar la seva empresa.
- O utilitzant aquest coneixements o l’accés a informació sensible per treballar i passar informació empresarial secreta a la competència, que perjudiqui a la seva empresa. Si es divulga informació sensible de la seva empresa, estem en un cas de espionatge industrial.
- I si l’empleat està treballant al mateix temps per una altra empresa, parlem a més de duplicitat de feina o duplicitat d’ocupació.
En una demanda de competència deslleial cal demostrar que hi ha una trama o estratègia comercial amb mala fe.
A la majoria de casos descobrim que són ex socis o empleats. Personal format i en coneixement de informació empresarial, cartera de clients i/o de proveïdors de la seva empresa, que decidiran muntar el seu propi negoci. Fins aquí pot agradar més o menys. Però, si la manera com atrauen o s’enduen treballadors, clients o proveïdors ha estat amb enganys i/o té un rerefons de mala fe, per perjudicar el seu negoci, llavors si que parlariem de competència deshonesta, si ho podem demostrar.
Per exemple, si un treballador marxa de la seva empresa i s’endú clients dient-los que l’empresa tanca o que té problemes, quan no és cert, i contracte personal laboral imprescindible de l’empresa original amb l’interès de desmantellar-la, llavors si que estem davant d’un cas de competència deslleial.
I aquí és on entrem els detectius privats. L’empresari, en molts casos, sap molt bé què a succeït, però necessita proves tangibles per demostrar els actes de competència deslleial.
No permeti que la seva empresa sigui objectiu de competència deslleial. Contacti amb detecta.cat i sol·liciti una visita a la nostra oficina a Barcelona, estudiarem el seu cas en detall.